Sinds augustus heeft de Amerikaanse importheffing van 15% op Europese wijn en sterke drank geleid tot flinke turbulentie in de internationale wijnhandel. De werkwijze van president Trump heeft negatieve invloed op de Europese wijnexport. Als grootste wijnexporteur ter wereld voelt Frankrijk de impact het sterkst. Franse wijnhuizen en luxemerken zoals LVMH zien hun omzet en beurswaarde dalen. Om het verlies in Amerika te compenseren, richten producenten zich op groeimarkten in Azië en Latijns-Amerika.
Voor Italiaanse wijnmakers betekent de maatregel een jaarlijkse schadepost van ruim 300 miljoen euro voor de Europese wijnexport. Vooral populaire exportproducten zoals Prosecco, Pinot Grigio en Toscaanse rode wijnen worden hard geraakt.
Spaanse wijnproducenten ondervinden ook forse hinder. De heffing heeft vooral impact op Rioja, Cava en Valencia, die sterk afhankelijk zijn van de Amerikaanse markt.
Voor Amerikaanse consumenten betekent de importheffing hogere prijzen voor Europese wijn en sterke drank. Dit leidt tot een dalende vraag. Importeurs en distributeurs schakelen over op goedkopere alternatieven uit Zuid-Amerika, Australië en eigen wijnregio’s zoals Californië en Oregon.
Meer wijnnieuws hoor je in de Wijnpraat podcast. Beluister de afleveringen hier en abonneer je meteen. Zo mis je geen enkele aflevering.